saya disini

Sunday, 4 August 2013

:: HUTANG DAN JANJI SELAMANYA ::

Aku banyak dah berurusan dengan orang yang tak tepati janji ni. Pernah jugak tak tepati janji. Cerita pung pang pung pang, berjanji ganti bagai nak mati, lepas tu habuk pun tarak. Janji-janji boleh jadi benci.

Bila tengok orang susah, kita faham, mampu tolong paham bila tak mampu hulur. Bila kita susah orang langsung tak faham, tak nak faham, lagi jauh pergi, sampai terasa, tapi kita simpan dalam hati takut nanti tak bercakap satu hari.

Niat nak bantu sebab kita pun pernah rasa susah masih kadang-kadang susah, tapi bila kita tak dapat bantu, lari jauh pergi..pergi. Nak meminta bukanlah senang, kelu nak minta hak sendiri, kalau tak bercakap terus, kita berkias, tapi kiasan tak sampai kat hati tu. Bodoh je diamkan diri, sebab fikir boleh minta lain kali, sampai masa kita pun malu minta hutang sendiri. Bila sekarang ramai yang kerap cuba berhutang, aku dah mula kejam, aku tolak, kadang-kadang menipu, kata tak mampu tapi bisnes maju. Aku jadi serba salah, bila aku menipu kata tak mampu, serupalah aku macam tak bersyukur, bila untung aku kata rugi, jadi doa, tapi kalau kau yang asyik meminjam tak pernah bayar, macam mana aku nak bagi?. Sampai satu tahap aku takut sangat bagi pinjam,waima hulurkan dulu duit sendiri, aku jadi berkira dah, selangkah je, aku fikir boleh rugi.

Aku sendiri catu belanja, nak bagi orang senang, aku balik yang susah, aku diamkan, dengan harapan orang faham. Bila ada untung sikit, bayar la sikit, bila senang, senyap, tengok dari jauh, bila susah, datang pun mengensot minta simpati, mula-mula memang keras hati, tapi lama-lama...hmmm..

Bila Melayu tak tolong Melayu, nak bising. Bila Melayu dah kena tolong dengan Melayu, buat taik. Come on, kencing manis ada jugak ubatnya. Kencing kawan ni apa cita? 

Aku jual semua benda selagi boleh jual. Dari kuih, baju,ubat, beg, MLM sebab nak tanggung belanja. Jaranglah tolak bila orang mintak tolong sebab percaya. Selagi mampu tolong, tolong. Kalau tak tolong tu maknanya tak mampulah. Kalau boleh, rezeki kita kongsi sama-sama. Esok kau untung, lusa aku untung. Tapi bila masalah orang tak berbahasa ni, payahlah sikit. Simple common sense takkan nak ajar. 
Biarlah tak ada duit, asal tak ada hutang. Tapi dah berhutang sebab nak tolong.
Kalau boleh duduk mengangkang masuk angin, cukup bulan makan tanggung berak cangkung. Tuhan tarik satu-satu bila kita leka. Kita susah takkan selamanya nak susah. Tengok orang makan itu ini, kita nak merasa. Tengok orang beli itu ini, kita nak cuba. Takkan selamanya nak bawa cerita sedih ke hulu hilir. Cubalah fikir yang mungkin susah kita tak sesusah orang lain. Kalau kita mungkin tak boleh menyenangkan orang, cubalah jangan menyusahkan. Simple.

Periksalah buku kenanganmu semalam, dan engkau akan tahu bahawa engkau masih berhutang kepada manusia dan kehidupan.

p/s: kalau kita ada hutang,bayarlah, tak banyak sikit bayar, kalau memang tak mampu,takpayah berhutang



3 comments:

  1. Ya Allah..apa yang saudari ckp ni semua ada kena mengena dgn diri saya..blh saya pinjam bbrp ayat utk di post kt fb saya?

    ReplyDelete
  2. Zenith pinjaman Limited adalah salah satu perusahaan pinjaman independen terkemuka di dunia. Kami mapan dan selama bertahun-tahun telah mengembangkan pemahaman yang baik tentang kebutuhan Anda dan kebutuhan individu. Kami berkomitmen untuk memperlakukan nasabah kita secara adil dan menawarkan layanan yang profesional, ramah dan akomodatif. Prosedur kami dirancang untuk cocok Anda untuk memastikan bahwa kami memberikan produk yang sesuai dengan keadaan Anda, formalitas yang dikurangi untuk minimum, dan bersama dengan pendekatan kami fleksibel untuk setiap program, memastikan bahwa penyelesaian tepat waktu permintaan pinjaman Anda.

    Kami telah membantu pelanggan mengubah dan meningkatkan hidup mereka untuk lebih dari 47 tahun dan kami benar-benar independen, kita berada dalam posisi unik untuk menawarkan berbagai pinjaman untuk semua jenis bisnis dan individu.

    Tujuan kami adalah untuk memenuhi kebutuhan keuangan Anda dan kepuasan Anda sangat penting bagi kami. Itulah mengapa kita memberikan pinjaman bunga 2%, jadi silakan mengisi informasi di bawah ini jika Anda tertarik pada layanan kami
    Email: zenithloanlimited@gmail.com

    ReplyDelete