saya disini

Wednesday, 31 July 2013

:: TIADA JODOH ::



Mak : "Cari lelaki yang ada masa susah senang"
Aku : "Dah jumpa, tapi dah hilang"
Mak : "Yang susah senang sama-sama, bukan yang hilang........"
Aku : "Ya Mak, mak cari mak punya dulu, hehehehehe"
Mak : " Galok "
             

"What is happiness?"
"Happiness is when you see others smile because of you"


Tiga tahun lepas, aku punya history terus berubah, dengan aku aku berubah, di saat tak berapa kenal manusia dan dunia, aku tak sangka akan ada orang bakal susun segala cerita hidup aku yang kosong dengan warna-warna kosong. Tiga tahun lepas..........semuanya berubah.

Tuhan bagi kita rasa satu fasa di mana kita lama sangat dijahanamkan lelaki., serba serbi berkait jantan semua nampak sial. Jadi orang yang semacam aku teringin letak diri dalam kasut lelaki dan pegang peranan lelaki selama membesar, belajar, dan lihat. Pendekkan cerita, tuhan bagi fasa aku untuk terima derita sebelum bahagia.

"Tak handsome pun boyfriend kau?"
"Tak apalah, tak ada orang kacau"
"Tak handsome pun boyfriend kau?" 
"Tak apalah, aku pun bukan cantik"
"Tak handsome pun boyfriend kau?"
"Tak handsome tak apa, asal berguna"


Entahlah kenapa mesti dia. Mungkin sebab dia orang pertama selain arwah ayah yang aku percaya ? Orang yang tak pernah putus telinga bila aku bercerita. Yang selalu ajar aku macam mana nak kejamkan diri. Orang yang selalu kejutkan aku dengan lawak-lawak cipan. Yang betul-betul buat aku gelak berair mata. Orang yang layan semua kerenah aku bila tiba masa-masanya. Yang selalu berjanji tapi tak pernah tunaikan?. Orang yang selalu buat aku berusaha nak maju, yang kuat motivated tanpa sedar. Orang yang aku selalu fikir tanpa henti sampai masuk mimpi. Yang menawan hati semua orang dengan kata-kata bukan rupa.  Orang yang lama aku bersama walau masuk keluar gaung.
Tiga tahun lepas, aku bagi peluang pada diri, supaya terima apa saja Tuhan bagi. Apa saja. Aku tak tahu orang yang sesetan dia punya rasa yang sama. Tapi mungkin aku salah bila Tuhan manjakan sangat. Jenis salah, tapi bangang yang sentiasa nak menang. 
In life, kadang-kadang kita rasa kita belajar teori dulu baru kita boleh praktikkan. But somehow, bila muhasabah diri, kita praktik dulu baru kita dapat teori sebenar. Dari partnerlah, kita belajar. Lagi-lagi bila kita ni diciptakan untuk tidak hidup sempurna. Macam mana nak sabar, macam mana nak bertahan. Dia bagi kita jalan, dia tunggu kita kat belakang. Jalan kita yang pilih, kalau jatuh, dia ada untuk sambut. Kalau salah, dia ada untuk betulkan. Kalau susah, dia ada untuk senangkan.


Untuk sekarang, aku masih tak ada jawapan. Tapi aku dah dilatih selama tiga tahun, In sha allah aku akan usahakan. Aku tahu aku mengecewakan, tapi harap doa aku laku untuk Tuhan maafkan.








No comments:

Post a Comment