saya disini

Sunday, 3 June 2012

:: KOLAM IKAN KELI ::



Jamil ada 10 kolam ikan keli, tapi hanya 5 kolam je yang ade ikan, baki kolam lain, sama ada rosak,atau memang tak da ikan pun atau suke hati dia la nak letak ikan ke tak.., jadi Jamil yang tua ni pun tekad nak jual kolam-kolam ikan keli tersebut bersama-sama ikan didalamnya.
Datang sorang tua kaya bernama hamid ingin membeli kolam-kolam tersebut,tapi Jamil sayang plak nak jual,terjadilah sesi 'barter' antara mereka.

Alkisah......
Jamil si tua setuju untuk melepaskan kolam-kolamnya kepada Hamid sikaya
Lalu Hamid si kaya mencari rakan kongsi a.k.a pegurus bawah cikit je pun dari dia iaitu cik semah sebab kuar modal cikit pun...hahahaha..

Al keluh kesah...
Semasa di bawah penaklukan Jamil, perniagaan keli ni merosot teruk, sebab tu jual, sebab melayu an bila dah kaya cikit sekejap dah malas nk keje terus, jadi sebab tak de pembaharuan sistem bekerja maka de rugi teruk, jadi jual je..

Zaman pemerintahan cik semah bersama Hamid si pengarah, maka dalam masa hampir 7 bulan perniagaan keli telah membuahkan hasil mengagumkan,maka modal pun berjaya recycle balik.

Penamat...
Hamid menjadi girang kerana kekayaan beliau bertambah-tambah seperti mane perut beliau..kahkahkahkah..
Oleh itu cik semah diberi habuan dan terus disingkirkan tanpa perbincangan.
Sekian.

*Cik Semah tu aku

ok bai 

No comments:

Post a Comment